• 1401/09/12 - 10:36
  • بازدید: 85
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
به همت اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی

سلسله کارگاه های اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشکده گراش برگزار شد

این کارگاه ها با عناوین : یک سوال بپرسیم و یک زندگی را نجات دهیم ( گروه هدف همتایاران - چهارشنبه ۹ آذر )، برقراری ارتباط موثر در محیط های بالینی ( ویژه دانشجویان جدیدالورود - پنجشنبه ۱۰ آذر ) و حرف بزنیم تا زنده بمانیم ( ویژه دانشجویان جدیدالورود - شنبه ۱۲ آذر ) با تدریس عاطفه بهرامی (مسئول اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی) برگزار شد.

به گزارش مفداگراش،اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشکده علوم پزشکی گراش، "سلسله کارگاه های آموزشی " را با هدف توانمند سازی و ارتقا آگاهی دانشجویان طی سه روز برگزار کرد.

این کارگاه ها با عناوین : یک سوال بپرسیم و یک زندگی را نجات دهیم ( گروه هدف همتایاران - چهارشنبه ۹ آذر )، برقراری ارتباط موثر در محیط های بالینی (ویژه دانشجویان جدیدالورود - پنجشنبه ۱۰ آذر) و حرف بزنیم تا زنده بمانیم (ویژه دانشجویان جدیدالورود - شنبه ۱۲ آذر) با تدریس عاطفه بهرامی (مسئول اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی) برگزار شد.

در روزهای مختلف این کارگاه ها که با حضور بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان برگزار شد، مباحث زیر مطرح و بحث و تبادل نظر انجام شد :

مباحث مطرح شده در کارگاه روز اول

خودکشی جوانان یکی از انواع آسیب هایی است که به دلیل پیامدهای بسیار مخرب فردی، روانی و اجتماعی توجه زیادی را به خود معطوف داشته است. این معضل زمانی بزرگتر می شود که بدانیم خیلی از افراد در معرض این خطر می توانستند با شناسایی مناسب توسط دیگران کمتر در معرض رفتار خودآسیب رسان خودکشی قرار بگیرند. شواهد موجود حاکی از آن است که آموزش همسالان و خود دانشجویان می تواند راهکار اثربخشی برای اقدام مناسب و پیشگیری از خودکشی کامل در این موارد باشد. شاید یکی از موثرترین گرو ه های یاری رسان در این زمینه گروه همسالان و به عبارتی همتایاران دانشگاه باشد. در این کارگاه هدف از آن، آموزش همسالان در خصوص خودکشی و ارایه اطلاعات در این زمینه بود. آموزش همیاران و حساس سازی این گروه میتواند تاثیری عمیق بر دانش، نگرش و رفتار همتایانشان داشته باشد. شکی نیست که حساسیت، پیگیری و آموزش مناسب گروهی که از لحاظ سن، تجارب، تحصیل و .. بسیار شبیه گروه اصلی می باشند بر روند اقدام مناسب در مورد خودکشی میتواند گامی موثر و اساسی باشد. کارگاه برگزار شده با اسم بتا ( بپرس، ترغیب کن، ارجاع بده ) نشان میدهد که آموزش همیاران میتواند به عنوان راهکار در رفع این معضل کمک شایانی باشد. آنچه اهمیت ویژه ای در این کارگاه داشت توجه خاص به آموزش گام به گام در استفاده از سرنخ ها و نحوه سوال پرسیدن و ترغیب و ارجاع دانشجویان در معرض خطر با تاکید بر نقش همتایاران بود.

 

مباحث مطرح شده در کارگاه روز دوم

مهارت ارتباط موثر یکی از مهارت‌های مهمی است که برای موفقیت در دنیای امروز در مسائل بین فردی و شغلی به آن نیاز داریم. تمام موجودات شیوه‌های ارتباطی خاص خودشان را دارند، انسان هم مثل سایر موجودات روش‌های ارتباطی خودش را دارد. اگر یک انسان یاد بگیرد که از ابزارهای ارتباطی خودش به بهترین شکل استفاده کند، آن موقع مهارت ارتباط موثر را یاد گرفته است. در واقع ارتباط موثر، توانایی انتقال پیام به شفاف‌ترین، مختصرترین و مفیدترین شکل ممکن است. بد نیست بدانید که ارتباط موثر و کارآمد، فقط به منتقل کردن پیام محدود نمی‌شود بلکه انسانی که ارتباط موثر برقرار می‌کند می‌تواند احساسات طرف مقابل را به خوبی درک و احساسات خودش را هم به خوبی منتقل کند. کسی که این مهارت را یاد بگیرد خیلی خوب به صحبت‌های طرف مقابل گوش می‌کند و زبان بدن وی را در نظر می‌گیرد تا بتواند به بهترین شکل ممکن با او ارتباط برقرار کند.

مباحث مطرح شده در کارگاه روز سوم

همانطور که از عنوان این کارگاه مشخص است، مهم ترین روش برای پیشگیری از خودکشی حرف زدن و صحبت کردن است، چرا که خیلی سریع و به سرعت شدت فشار هیجانی و فشار استرس را می تواند کم کند و همچنین خطر آسیب به را از فردی که در معرض خودکشی قرار دارد بسیار دور کند. آگاهی از این موضوع که افراد اقدام کننده به خودکشی فریاد کمک خواهی دارند کمک شایانی در پیشبرد پیشگیری از رفتارهای خودآسیب رسان دارد.

  • گروه خبری : اخبار,کارگاه‌ها,همایش ها
  • کد خبر : 12201
عاطفه بهرامی
خبرنگار

عاطفه بهرامی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید